ghana ..

Sa nu nar jag skriver later det kanske inte riktigt som afrika, alltsa att det ar fattigt och sa. Sa tankte att jag skulle skriva ett inlagg om hur fattigt det faktiskt ar, speciellt om man jamfor allt med sverige.

Majoriteten har bor i cementhus, forsta anblicken ser det ut som att det ar fallfardigahus, hus som inga bor i, men sa ar det inte alltsa. De flesta har ingen dusch och ingen toalett. Man diskar och tvattar allt for hand! Vissa badar i flodvatten vilket inte ar bra i och med alla bakterier. Aids ar valdigt vanligt och har finns det massor med reklamaffischer pa vagarna med att aids faktiskt ar dodligt, och att man ska anvanda kondom. Kondom ar valdigt dyrt att kopa om man inte ar gift.. Idiotiskt kan man ju tycka! Har man inte rad med novandiga saker som rent vatten och mat, hur kan man da tro att man ska lagga pengar pa dyra kondomer, ah sa storande. De flesta saljer saker pa gatan, de tjanar ju inte mycket. En tjej som jobbar pa barnhemmet tjanar 150 svenska kronor i manaden, och hon jobbar ALLA dagar i veckan, runt 6-19. Idag sa hon att allt ar sa dyrt har i ghana, och hon ar som en svensson har.. For mig ar allt validigt billigt har.

Folket har tjanar valdigtlite och har da inte rad med saker som vi anser som billigt. Det ar hemskt men dom vet ju inte hur vi har det, dom ar ju sa vana vid det livet dom har, vilket ar lika bra det! Samtidigt forknippar dom alla vita, eller obrunis som jag blir kallad ett flertal ganger varje dag, med att vi har pengar! Det ar val i och for sig sant om man jamfor med dom men det ar jobbigt nar barn kommer fram och vill ha pengar till vatten.

Man maste aven vara valdigt forsiktigt nar det borjar bli morkt, runt 18-tiden. Jag har blivit lite for naiv nu det senaste men fick nu i dagarna en paminnelse om faran som faktiskt finns. Jag och tre andra volontartjejjor skulle ga till en vag for att ta en tro tro, och da gick vi genom en liten vag i skogen. Dar traffade vi pa en ghansk kvinna som vi borjade prata med. medan vi hade gatt fem minuter och mott ett par killar, sa hon att det var bad boys, om inte hon hade vart dar kunde dom lika gasrna ha tagit vara vaskor, men eftersom hon vewt vilka dom ar sa vagade dom inte. Vi motte aven ett par andra som ahde sagt till kvinnan att dom ville att hon skuller ga sa att dom kunde ta vara vaskor. Tur att vi gick med den har kvinnan alltsa! Ursch vad hemskt det kunde slutat.

Nar man ar ute pa kvallarna ar det ocksa valdigt obeahgligt, det ar nagot man inte gor frivilligt, men ibland maste man om man till exempel inte har hittat nagot stalle att overnatta pa om man ar ute och reser... Under kvallstid far man mycket blickar, ord, och folk som stirrar mycket pa an. Obehagligt ar det! Att bli ranad h;r inte till ovanligheterna, nu nar vi kom hem fran vara resa, alltsa igar, sa hade en tjej blivit av med sin vaska. Sa idag var vi pa polisstationen och fick en rapport om det. Sa det var inte kul. Pa tal om polisstationen, helt fallfardig var den! De finaste byggnaderna har ar framfor allt kyrkorna... Som det kan vara! Japp, nu ar tiden slut! Hejda! Ut i varmen igen!

Postat av: sarri

åh vad jag är imponerad av dig! Du verkar ha det jättebra och varmt och skönt! Även om det måste vara jobbigt att se all fattigdom, usch vad hemskt! Kul att du uppdaterar, jag har varit så nyfiken! Jag vill se lite bilder:)Förresten, har du fått något nytt nummer? jag kan köpa telefonkort och då blir det lika billigt att ringa ghana som sverige liksom:) Puss och Kram!

2009-11-18 @ 05:55:02

Kommentera och gör mig glad:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Hotmail: (publiceras ej)

Om du har en blogg:

Här kan du skriva vad du vill:

Trackback
RSS 2.0